Kevät tuo tullessaan myös innostavia uutisia raviurheilijoille ja -harrastajille. GLi Yhtiöt lähtee toteuttamaan yhteistyössä Antti Veteläisen ravitallin ja Linjateräksen kanssa uutta sisäravirataa. Ajatus lähti tällä hetkellä tyhjillään seisovasta GLin varastotilasta.
”Varastomme täyttöasteessa on aiemmin ollut suurin rooli vessapaperin varastoinnilla. Tällä hetkellä, kun sitä ei varastoida, seisoo tila tyhjillään,” kertoo Kristian Lella GLiltä.
Antti Veteläisen ravitallin kanssa tehdystä tiiviistä yhteistyöstä jalostui ajatus, joka hyödyttäisi myös intohimoisia raviharrastajia.
”Tilannehan on ollut se, että maaliskuun puolenvälin jälkeen ei ole raveja ajettu. Tiistaina 17.3. ajettiin viimeiset. Ratkaisumme onkin vastaus kilpailijoiden hätähuutoon, sillä nykyisen tiedon mukaan ravitauko kestäisi muuten ainakin toukokuun loppuun,” summaa Kristian GLiltä.
GLin tyhjään varastotilaan rakennettavan sisäraviradan valmistumiselle ja ensimmäisten kisojen järjestämiselle on asetettu kunnianhimoinen aikataulu.
”Pyrimme ajamaan ensimmäiset kilpailut jo huhtikuun puolessavälissä. Raviradan alustan rakentaminen käy sisätiloihin nopeammin, mikä osaltaan mahdollistaa näinkin nopean aikataulun,” kertoo valmistuvan sisäraviradan valmennusjohtajana jatkossa toimiva Antti Veteläinen.
Korkean hygieniatason sisäravirata
Ravien ajaminen kevään poikkeuksellisessa tilanteessa edellyttää tiloilta tietysti korkeaa hygieniatasoa. Osaaminen tilojen antibakteeristen pintojen toteuttamiseen löytyi läheltä: raviradan pintojen hygienisuudesta vastaa antibakteerisia maalauksia toteuttava Linjateräs Oy.
”Antibakteerinen maalipinta toimii tappaen mikrobit ja bakteerit, ja sitä voidaan hyödyntää oikeassaan kaikissa pinnoissa, joita kosketaan: radan ja katsomon kaideosat, kahvat ja saniteettitilojen pinnat. Maalaus voidaan tehdä mihin tahansa metallipintaan – ehkä jopa osaan hevosvarusteiden metalliosista,” ehdottaa Tero Viitanen Linjateräkseltä.
”Myös sisäraviradan yhteyteen rakennettavaa 300 ravurin talliyksikköä on suunniteltu. Yksi tehokas tapa toteuttaa talliyksikkö olisi kasata karsinaelementit hallin sisälle, radan keskelle jäävään tyhjään tilaan,” valottaa Veteläinen.
Toimenpiteet kilpailun järjestämiseksi on siis jo aloitettu. Näillä näkymin paikalle saadaan vetonaulaksi myös kaikkien meidän suomalaistenkin ihannoima ohjastaja Joseph Verbeeck.